måndag 3 november 2014

Resultat "Chokomoko med salt mandel"

Hur blev det då, godiset? Jo då, det blev helt ok.




Det tog lång tid för det att stelna och fortfarande när jag skulle skära upp det, var det mycket mjukare än vad jag trodde att det skulle vara, men det kanske ska vara så?

Smaken då? Det var gott, men jag skulle tagit mera salt. Ändå tog jag nästan 1,5 tsk istället för 1 som det stod i receptet. Så om ni gillar kombinationen salt och mandlar, ta minst 2 tsk salt!

Så sammanfattningsvis tycker jag att det var ett gott godis, men utan wow-känsla. Vet faktiskt inte om jag kommer att göra det igen, eftersom det finns så oerhört många recept jag är sugen på att prova... Och gör jag det, ska jag definitivt ha mera salt!

Här kommer receptet ändå för er som vill prova och inte har köpt Amelia Jul:

200g sötmandel
2msk smör
1tsk flingsalt (här hade jag tagit minst 2tsk)
1 burk sötad kondenserad mjölk
1msk honung
100g mjölkchoklad
100g mörk choklad
1tsk vaniljsocker (det står inte när och var det ska blandas i, men jag hällde det i honungsmjölken..)

Gör så här:
1. Hacka mandeln grovt och stek den gyllene i smöret. Strö över salt och rör om.
2. Värm kondenserad mjölk och honung i en kastrull. Ta kastrullen från värmen.
3. Finhacka chokladen och rör ner den i honungsmjölken, Rör tills allt har smält
4. Blanda i hälften av mandeln i smeten och häll upp allt i en bakplåtspappersklädd form, t.ex. en avlång brödform. Strö resten av mandeln över.
5. Låt stelna och skär sedan i fyrkantiga bitar. Förvara i en burk med lock med smörpapper mellan bitarna.

3 kommentarer:

  1. Hej Emma! Jag fick samma resultat, kladdigt i botten, Din ser dock bättre ut. Men gott var det och håller med om att lite mer salt hade inte skadat. Tänkte så här, ska testa igen och se om man kan koka det hela lite längre eller ta mindre kondenserad mjölk. Ha trevliga sista dagar på 2014. Milott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan säkert funka... Sen måste jag säga att det blev bättre med tiden! Efter att ha varit i kylskåp ett par dagar blev den faktiskt helt ok! :) Kan nog tänka mig att göra om den till o med, fast med mera salt! :)

      Radera
  2. Testade detta recept och min har stått i kylen sen igår kväll och den är fortfarande flytande ;) vad kan ha gått snett? :) /Anna

    SvaraRadera