måndag 12 januari 2015

Godaste brödet med dadlar!

Har du överblivna dadlar kvar från julen? Då har jag ett tips på ett gott och nyttigt bröd! Det var superenkelt att göra och ska bara jäsa en gång. Ett recept som jag definitivt kommer att spara bland mina favoriter :)

 

25 g jäst
2 dl ljummet vatten
1/2 tsk salt
1 msk sirap
1 dl kruskakli
1/2 dl linfrön (jag tog krossade för det hade jag hemma...)
1 dl finhackade torkade dadlar
ca 5 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och rör ut den i det ljumna vattnet. Tillsätt salt, sirap, kruskakli, linfrön och hackade dadlar och rör samman. Tillsätt mjölet, använd så mycket som behövs för att få en foglig, men ändå klibbig deg. Arbeta för hand, med degkrokar eller i maskin i 10-20 minuter och ställ sedan att jäsa under duk i 30 minuter. Stjälp upp i smord och mjölad brödform och grädda i 225°C i 25-30 minuter. Låt svalna och skär i skivor.

Receptet är hämtat från Söta saker och du hittar det här! Jag tog inte nyponmjöl eftersom jag inte hade det hemma...

Nu ska vi njuta av nybakt bröd och en kopp koffeinfritt kaffe så här i snöstormen :)  Koffeinfritt kaffe är för övrigt den bästa uppfinningen på länge för en kaffeälskare som jag som inte kan dricka för sent på kvällen. Dagens andra tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar