lördag 8 augusti 2015

Årets första...

jullista kommer från Johannas värmländska jul. Jag brukar alltid svara på ett par jullistor varje år och här kommer mina svar på den här listan :)

Vad är det bästa med julen?
Helt klart stämningen och myset! Alla tända ljus och framför allt granen.

Vilken jul föredrar du? Den röda traditionella? Den svartvita moderna? Eller romantiskt vitt & silver? Eller något helt annat? 
Jag är traditionell i mitt pyntande. Rött, vitt och silver är de färger jag använder mig av, och så grönt då i form av gran o lingonris. Men på dotterns rum regerar den kitschiga julen med pastellfärgade kulor o granen och rosaglittrig adventsljusstake :)

När börjar du julpynta samt klä granen? 
Jag brukar börja helgen innan första advent så att jag har en hel vecka på mig. Då åker allt fram förutom granen som kommer fram någon vecka senare...

Dekorerar du hela hemmet eller bara enstaka rum? 
Hela huset definitivt! Det ska kännas att det är jul i varje vrå! Sen behövs det inte så mycket för att det ska kännas som jul, röda handdukar och ett par små tomtar på toaletten tex :) Utanför får man inte heller glömma! Det är viktigt med en välkomnande och julig entré!

När vill du att första snön ska falla?
I november, så att det är vitt till första advent :)

Vet du vad du önskar dig i julklapp i år?
Oj, nej det vet jag faktiskt inte... Jag har alltid en del pysselsaker på önskelistan, men mer kommer jag inte på just nu ;)

Hårda eller mjuka paket? 
Båda!

Nämn dina favoriter:
fem julkalendrar från SVT: Greveholm x2, Sunes jul, Tjuvarnas jul och Julens hjältar.
fem julfilmer: Nu är det jul igen, Ensam hemma, Polarexpressen.
fem julsånger: Decembernatt (halleluja), Snön föll, Sång till Karl-Bertil Jonsson, It's beginning to look a lot like Christmas, Christmas Day

Vem skulle du vilja se som julvärd i år? 
Ernst eller Peter Jöback

Vilken scen är bäst ur Kalle Anka klockan tre på julafton? 
Askungeb och Plutos julgran.

Nämn något du inte kan vara utan på julen: 
Julmusiken, granen, ljusen, julgodiset, glöggen och familjen.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du också besvarade listan! Riktigt roligt att se hur andra svarar :)

    SvaraRadera